Chrysler - Magický voz - minivan má 25 rokov
Magický voz - minivan má 25 rokov

• V roku 1983 Chrysler vytvoril koncepciu minivanu
• Odvtedy Chrysler predal po celom svete viac ako 12 miliónov minivanov
• Chrysler a Dodge stále ovládajú viac ako 40 percent trhu USA s minivanmi
• Značka dominuje aj v oblasti inovácií, zaviedla viac ako 65 vylepšení minivanov
• Minivany z Chrysleru sú najoceňovanejšie: na svojom konte majú dovedna viac ako 260 rôznych vyznamenaní 

 

Bol rok 1983. Ronald Reagan bol prezidentom USA. Lech Walesa dostal Nobelovu cenu za mier. Bol vynájdený internet a na verejnosť sa dostali prvé mobilné telefóny. Americkí astronauti letiaci na vesmírnej lodi Space Shuttle uskutočnili prvý výlet do kozmu. Michael Jackson tancoval svoj „moonwalk“ (mesačný pochod). Baltimore Orioles vyhrali Svetovú sériu… a Chrysler trafil do čierneho zavedením prvého minivanu. Chrysler Corporation (ako sa spoločnosť vtedy volala) zaviedla ako prvá na trh minivan v roku 1983. Vývoj minivanu sa však začal už skôr a to v roku 1977, ako odozva na nové požiadavky zákazníkov zistené pri prieskumoch trhu.

 

Koncom sedemdesiatych rokov minulého storočia si ľudia zo silnej generácie povojnových rokov, tzv. „baby boomers,“ začali vo veľkom počte zakladať rodiny a hľadali ekonomický spôsob automobilovej dopravy. Tradičné sedany a vozidlá kombi sa neustále zmenšovali v dôsledku snahy znižovať spotrebu paliva a znečisťovanie. Na druhej strane sa klasické dodávky konštrukčne upravovali na osobné vozidlá, ale zlé jazdné vlastnosti, veľké rozmery a pohon zadnej nápravy ich znevýhodňovali pri použití ako rodinné vozidlá. Konštruktéri v Chrysleri pochopili nedostatky veľkých dodávok a začali prvé vývojové štúdie vozidla, ktoré by splnilo potreby mladých rodín. Chrysler presne vymedzil vlastnosti vozidla, ktoré vyžadoval trh. Takéto vozidlo malo spĺňať pár jednoduchých požiadaviek: nízka spotreba, ľahké nastupovanie, vhodné na prepravu rodiny a menšie ako vtedajší pick-up Dodge Ram.

 

Po mnohých návrhoch a štúdiách sa dizajnéri v Chrysleri jednoznačne zhodli na platforme, ktorá využíva rovnú plochu podlahy a celú hnaciu sústavu má umiestnenú pred kabínou pre cestujúcich. Umiestnením motora vpredu a použitím pohonu prednej nápravy vytvorili konštruktéri platformu vozidla, do ktorého sa ľahko nastupuje a vystupuje, a ktorého sedadlá poskytujú vodičovi dobrý výhľad z vozidla. Vozidlo s pohonom zadnej nápravy by si vyžadovalo buď vyššie umiestnenú podlahu alebo zdvihnutý stredový tunel siahajúci po celej dĺžke vozidla, aby bol vytvorený priestor pre hnací hriadeľ zadnej nápravy. Okrem toho by vozidlo s pohonom zadnej nápravy vyžadovalo, aby cestujúci nastupovali do vozidla po schodíku, namiesto toho, aby nastúpili tak pohodlne, ako do osobného vozidla.

 

Nové „magické vozidlo“ z Chrysleru predstavujúce rodinné vozidlo s pohonom prednej nápravy čelilo pri svojom vzniku veľkej neistote v dôsledku vtedajších ťažkých hospodárskych podmienok v USA. Chrysler získal prostriedky na nový projekt až vtedy, keď v roku 1980 federálny Výbor pre ručenie pôžičky pre Chrysler schválil 1,5 miliardy USD na vývoj nových produktov.

 

S novým kapitálom na investovanie a hospodárskym rozpočtom 660 miliónov USD pre nové programy stavil Chrysler všetko na výrobu magického vozidla. Program s oficiálnym interným označením "T-115" zaznamenal úspech. Lee A. Iacocca, výkonný riaditeľ spoločnosti a nastávajúci prezident Harold „Hal“ K. Sperlich riadili vývoj magického vozidla – „minivanu,“ – súčasne s prebudovaním montážneho závodu vo Windsore (provincia Ontario, Kanada) na výrobu nového rodinného vozidla.

 

Prvý minivan z montážnej linky vo Windsore zišiel 2. novembra 1983. Modely vozidiel Dodge Caravan a Plymouth Voyager pre rok 1984 sa rýchlo rozšírili po predajnej sieti v USA spolu s vozidlami Dodge Aries a Plymouth Reliant postavenými na platforme K. Obmedzené technické a finančné možnosti nútili Chrysler zamerať svoj marketing a podporu predaja na vozidlá postavené na platforme K, ale minivany Dodge a Plymouth boli produkty, ktoré najviac priťahovali zákazníkov do predajní.

 

Spustenie výroby minivanov v roku 1983 vytvorilo úplne nový segment vozidiel. Podľa popredného amerického automobilového časopisu Road & Track „Chrysler stavil na to, že existuje veľký trh pre vozidlá tejto kategórie a zameral sa na súčasných majiteľov veľkých vozidiel typu kombi (Sportwagon), na tých, ktorí vlastnia veľké dodávky s vysokou spotrebou, na rozrastajúce sa rodiny, na tých, ktorí potrebujú veľké kombi, ale prekáža im vidiecky imidž týchto vozidiel, na ženy, ktoré nerady jazdia na veľkých dodávkach, na ľudí, ktorí sú zvyknutí na veľké sedany, ale chceli by mať viac priestoru vo vozidle a tiež na tých, ktorým sa nové vozidlo jednoducho páči.“

 

Chrysler stavil na dobrého koňa. Jeho minivany boli okamžitým úspechom.

 

Tak ako sa minivany v osemdesiatych rokoch minulého storočia stali kultovou ikonou v celej severnej Amerike, ich uvedenie na medzinárodné trhy pomohlo upevniť pozíciu značky Chrysler vo svete. Bolo to v roku 1987, keď Chrysler začal predávať v Európe svoj nový minivan označovaný tiež ako viacúčelové vozidlo alebo MPV (Multi-Purpose Vehicle).

 

Minivany poháňané naftovým motorom boli uvedené na trh v roku 1993 s cieľom ešte viac posilniť prítomnosť Chryslera v Európe. V roku 1996 sa začali vyrábať vozidlá s pravostranným riadením, čím sa otvorili možnosti predaja na trhoch ako je Veľká Británia, Japonsko, Austrália a Južná Afrika.

 

V súlade s pôvodnou požiadavkou na nízku spotrebu paliva vytvoril Chrysler Voyager SE poháňaný 2,5 litrovým vznetovým motorom typu CRD (Common-Rail Diesel) s turbodúchadlom v roku 2000 nový svetový rekord v spotrebe paliva. Na jedno natankovanie prešiel Voyager 1724 kilometrov, čo je prvé miesto medzi minivanmi.

 

Najnovšia piata generácia minivanov – Chrysler Town & Country, Chrysler Grand Voyager a Dodge Grand Caravan – v sebe zhmotňuje viac ako 65 inovácií a viac ako 25 rokov skúseností na čele vývoja minivanov. Chrysler a Dodge, ako lídri v oblasti rodinných vozidiel, svojimi minivanmi doviedli koncept „rodinných obývačiek na kolesách“ na novú úroveň.

 

Dedičstvo inovácií bude aj naďalej prioritou minivanov Chrysler a Dodge na ich ceste vpred. S viac ako 12 miliónmi minivanov predanými po celom svete a viac ako 260 cenami, vrátane ceny „Minivan of the Year 2008“ a „International Truck of the Year“ za rok 2008 udelených organizáciou International Car of the Year, minivany Chrysler a Dodge pokračujú vo vytváraní automobilovej histórie.

 

Viac ako 65 zlepšení minivanov zahrňuje:

1. Prvý minivan uvedený na trh (prvá malá dodávka s pohonom prednej nápravy) (1984)
2. Prvý minivan s ponukou viacerých motorov: štvorvalec alebo V-6 (1987)
3. Prvé minivany s dlhým rázvorom: Dodge Grand Caravan a Plymouth Grand Voyager (1987)
4. Prvý luxusný minivan: Chrysler Town & Country (1990)
5. Prvý minivan so štandardne zabudovaným airbagom vodiča (1991)
6. Prvý minivan s tretím brzdovým svetlom (1991)
7. Prvý minivan s detskými bezpečnostnými poistkami na zadných posuvných dverách (1991)
8. Prvý minivan s ABS na všetkých štyroch kolesách (1991)
9. Prvý minivan so systémom sedadiel Quad Command (1991)
10. Prvý minivan s pohonom všetkých štyroch kolies (1991)
11. Prvý minivan s integrovanou detskou sedačkou (1992)
12. Prvý minivan s elektrickým pohonom Dodge TEVan  (1993)
13. Prvý minivan so štandardne zabudovaným airbagom spolujazdca (1994)
14. Prvý minivan s dynamickou ochranou proti bočnému nárazu (1994)
15. Prvý minivan spĺňajúci kalifornské požiadavky z roku 1997 na veľmi nízke emisie (1994)
16. Prvý minivan spĺňajúci požiadavky na nízke emisie (1995)
17. Prvý minivan s bezšpárovým dverovým airbagom na strane spolujazdca (1996)
18. Prvý minivan s dvojzónovou reguláciou teploty (1996)
19. Prvý minivan na trhu USA s posuvnými zadnými dverami na strane vodiča (štvordverové vozidlo) (1996)
20. Prvý minivan s odmrazovaním čelného okna (1996)
21. Prvý minivan so 16 palcovými pneumatikami zlepšujúcimi jazdné vlastnosti (1996)
22. Prvý minivan s elektricky ovládanými sedadlami a spätnými zrkadlami s pamäťou (1996)
23. Prvý minivan so systémom sedadiel Easy-Out Roller Seats® (1996)
24. Prvý minivan s nastaviteľnými držiakmi nápojov (1996)
25. Prvý minivan s kabínou posunutou dopredu (1996)
26. Prvý minivan s detskou sedačkou s nastaviteľným sklonom a tvarovaným sedákom (1996)
27. Prvý minivan s odnímateľným modulom stieračov čelného skla (1996)
28. Prvý minivan so zdokonalenou reguláciou teploty a vetrania na stredných sedadlách (1996)
29. Prvý minivan s dvojčinnými zadnými bubnovými brzdami (1996)
30. Prvý minivan s dlhým rázvorom, schopný prepravovať na zadných sklopených alebo vybraných sedadlách náklad s rozmermi 1,2 x 2,4 metra pri zatvorených dverách batožinového priestoru (1996)
31. Prvý minivan s hákmi na upevnenie tašiek so zeleninou namontovanými na zadných sedadlách (1998)
32. Prvý minivan so systémom FFV (Flexible Fuel Vehicle) dodávaným na objednávku, ktorý je schopný spaľovať benzín a etanol (1998)
33. Prvý minivan so 17 palcovými pneumatikami zlepšujúcimi jazdné vlastnosti (1999)
34. Prvý minivan s prevodovkou typu Auto Stick (1999)
35. Prvý minivan s bezdrôtovými slúchadlami pre zabudovaný audiosystém (2000)
36. Prvý minivan so zabudovaným audiovizuálnym zábavným systémom so 6,4 palcovou obrazovkou LCD (2000)
37. Prvý minivan s elektrickým otváraním a zatváraním dverí batožinového priestoru (2001)
38. Prvý minivan s odnímateľnou stredovou konzolou s elektrickým ovládaním (2001)
39. Prvý minivan s elektricky ovládanými dvojitými posuvnými dverami poháňanými elektromotorom zabudovaným vo dverách (prvýkrát v automobile vôbec) umožňujúcimi prednostné ručné otváranie a zatváranie (prvýkrát  v minivane) (2001)
40. Prvý minivan s elektricky ovládanými posuvnými dverami vybavenými systémom na zisťovanie prekážok pri otváraní a zatváraní (2001)
41. Prvý minivan vybavený motorom s výkonom nad 155 kW (2001)
42. Prvý minivan s pop-up organizérom batožinového priestoru (2001)
43. Prvý minivan s trojzónovou reguláciou teploty (2001)
44. Prvý minivan so zadnými delenými sedadlami v pomere 50/50 a systémom Easy-Out Roller Seats (2001)
45. Prvý minivan so systémom Stow ‘n Go® umožňujúcim pohodlne zmeniť verziu pre cestujúcich na verziu určenú na prepravu nákladu a naopak (2005)
46. Prvý minivan so sedadlami zo super hustej peny SHD (Super High Density) (2005)
47. Prvý minivan s deleným tretím radom sedadiel a nastaviteľným sklonom operadla (2005)
48. Prvý minivan s uľahčeným nastupovaním do tretieho radu sedadiel, kde sa druhý rad sedadiel odklopí z cesty zatiahnutím za jeden popruh (2005)
49. Prvý minivan s nafukovacím chráničom kolien na strane vodiča (2005)
50. Prvý minivan so systémom Door Alert (2005)
51. Prvý minivan so stropnými koľajnicami pre pohyblivé a odnímateľné odkladacie priestory (2005)
52. Prvý minivan so systémom sedadiel Swivel ‘n Go™ (druhý rad sedadiel možno otočiť o 180 stupňov čelom dozadu) a odnímateľným stolom, ktorý sa inštaluje medzi druhý a tretí rad sedadiel (2008)
53. Prvý minivan s odnímateľnou dvojdielnou posuvnou prednou konzolou s napäťovou zásuvkou (2008)
54. Prvý minivan s držiakom dáždnikov (2008)
55. Prvý minivan s dvojitým systémom DVD, ktorý umožňuje súčasne prehrávať rôzne médiá (2008)
56. Prvý minivan v Severnej Amerike s automatickou šesťstupňovou prevodovkou (2008)
57. Prvý minivan s duálnymi konektormi pre audio a video systémy a zásuvkami so striedavým napätím 115 V a jednosmerným napätím 12 V umiestnenými na strednom stĺpiku (2008)
58. Prvý minivan s prenosným signálnym a bodovým svietidlom LED (2008)
59. Prvý minivan s integrovanou detskou sedacou podložkou (2008)
60. Prvý minivan s prenosným nabíjateľným signálnym svietidlom LED (2008)
61. Prvý minivan s vyhrievaným prvým a druhým radom látkových alebo kožených sedadiel (2008)
62. Prvý minivan s antistatickými poťahmi sedadiel YES Essentials odolnými voči škvrnám a zápachu (teraz s názvom Stain Repel Seat Fabric – látkové poťahy sedadiel odpudzujúce nečistoty)
63. Prvý minivan so systémom monitorovania slepého uhla (Blind Spot Monitoring System) (2009)
64. Prvý minivan so systémom monitorovania križovania dráhy vzadu (Rear Cross Path System) (2009)
65. Prvý minivan s prednými svetlometmi typu SmartBeam® (2009)
66. Prvý minivan s otočným monitorom pre tretí rad sedadiel (2009)

 

Poznámka: V zátvorkách sú uvedené modelové roky vozidiel s príslušnými znakmi

 

25 rokov výroby minivanov v Chrysleri – časový sled inovácií


Koncepcia minivanu
V roku 1977 malá skupina dizajnérov a konštruktérov v Chrysleri začala pracovať na niečom, čo nazývali „magický voz.“ Program bol oficiálne schválený v roku 1980 a jeho výsledkom bol „minivan“ – vozidlo rovnako pohodlné ako klasické veľké americké kombi, ale priestrannejšie, mnohostrannejšie využiteľné a hospodárnejšie, pričom sa vošlo do priemernej americkej garáže.

 

Umiestnenie motora do prednej časti a použitie pohonu prednej nápravy umožnilo, že prvý minivan mal interiér s rovnou plochou podlahy. Dôležité bolo aj ľahké nastupovanie do vozidla a nakladanie nákladu, čo viedlo k posuvným bočným dverám, jednodielnym zadným dverám batožinového priestoru a sklápateľným sedadlám, ktoré sa dali tiež ľahko vybrať z vozidla. Nakoniec minivany Dodge Caravan a Plymouth Voyager debutovali v roku 1983 ako vozidlá, do ktorých mohli priatelia a rodina nastúpiť tak pohodlne, ako do osobného vozidla a nemuseli doň vystupovať ako do štandardnej dodávky.

 

1983 – 1984
Prvý minivan uvedený na trh (prvá malá dodávka s pohonom prednej nápravy na platforme „T-115“).

 

Druhého novembra 1983 výkonný riaditeľ Chryslera Lee A. Iacocca spúšťa výrobu prvého minivanu v montážnom závode Chryslera vo Windsore v provincii Ontario v Kanade.

 

Prvými modelmi sú Dodge Caravan, Dodge Caravan C/V a Plymouth Voyager.

 

V prvom roku výroby minivanov bolo predaných celkom 210 000 vozidiel Caravan a Voyager. Pri prahu rentability 155 000 vozidiel ročne to znamenalo, že minivany hrali dôležitú úlohu pri obnove ziskovosti Chryslera.

 

Prvé ocenenie bolo udelené minivanu Plymouth Voyager v roku 1984 za ochranu proti korózii použitím pozinkovaných plechov.

 

1985
Časopis Car and Driver (Vozidlo a vodič) vybral minivan Plymouth Voyager medzi 10 najlepších vozidiel.

 

Chrysler zaviedol do svojich minivanov systém sedadiel “Convert-a-Bed” dodávaných na objednávku, ktoré bolo možné zmeniť na ležadlá.

 

Plymouth zaviedol do výroby model Voyager SE nazývaný ako „magický kempingový voz.“ Tento model bol vybavený plátenným stanom s pôdorysom 2,4 x 3 m.

 

1986
Chrysler uviedol na trh ťažné zariadenia pre minivany, ktoré sa dodávali na objednávku.

 

1987
Predaných jeden milión minivanov.

 

Prvý minivan, ktorý umožňuje výber benzínového motora:
- Prvý minivan s 3 litrovým motorom typu V-6.
- Nový 2,5 litrový štvorvalec nahradzuje pôvodný 2,2 litrový motor.

 

V roku 1987 ponúka Chrysler ako prvý minivan s dlhým rázvorom a rozširuje trh minivanov o modely Dodge Grand Caravan a Plymouth Grand Voyager.

 

Spoločnosť začína exportovať minivan Chrysler Voyager na predaj do Európy.

 

Premiéru majú najvyššie modely pre osem cestujúcich s krátkym aj dlhým rázvorom.

 

1988
Plymouth Voyager a Grand Voyager dostali od časopisu Automobile cenu „All-Star.“

 

1989
Plymouth Voyager dostal od časopisu Motor Trend cenu „Top Ten New Car Buys“ (Desať najlepšie predávaných nových automobilov) a od časopisu Automobile cenu „All-Star.“

 

1990
Predaných dva milióny minivanov.

 

Spoločnosť uviedla na trh minivan Chrysler Town & Country, čím vytvorila trhový segment luxusných minivanov.

 

Plymouth Voyager dostal od časopisu Motor Trend cenu „Top Ten New Car Buys“ (Desať najlepšie predávaných nových automobilov) a od časopisu Automobile cenu „All-Star.“

 

1991
Spoločnosť uviedla na trh úplne novú generáciu najviac predávaných minivanov v Amerike (platforma „AS“) s novým dizajnom exteriéru aj interiéru, a s niektorými prvkami, ktoré sa po prvýkrát objavili na minivanoch, akými sú štandardne dodávaný airbag na strane vodiča, detské bezpečnostné poistky na posuvných dverách a na objednávku dodávané prvky, akými sú ABS na všetkých štyroch kolesách, sedadlá so systémom Quad Command a pohon všetkých štyroch kolies.

 

Nový 3,3 litrový zážihový (benzínový) motor pridaný do ponuky minivanov.

 

Plymouth Voyager dostal početné ocenenia, vrátane ocenenia „Top Ten New Car Buys“ (Desať najlepšie predávaných nových automobilov) od časopisu Motor Trend,  ocenenia „All-Star“ od časopisu Automobile a ocenenia „Najlepší minivan“ od časopisu Motor Week.

 

1992
Predaných tri milióny minivanov.

 

Spoločnosť ako prvá ponúka integrované detské bezpečnostné sedačky.

 

V Európe Chrysler spolu so spoločnosťou Steyr-Daimler-Puch (Eurostar) spúšťa výrobu minivanov s krátkym aj dlhým rázvorom v závode v rakúskom Grazi.

 

1993
Predaných štyri milióny minivanov.

 

Spoločnosť oslavuje 10. výročie minivanov uvedením výročných modelov Chrysler a Dodge, ktoré znamenajú ďalší míľnik vo vývoji minivanov.

 

Chrysler urobil ďalší krok vpred uvedením prvého minivanu s elektrickým pohonom – TEVan – ktorý sa vyrába na tej istej výrobnej linke v montážnom závode vo Windsore v provincii Ontario v Kanade ako minivany so zážihovým (benzínovým) motorom. Bolo vyrobených približne 56 minivanov TEVan predaných výlučne pre firemnú klientelu.

 

Chrysler Voyager získava mimoriadnu príťažlivosť pre európskych zákazníkov uvedením ekonomickej verzie vozidla so vznetovým (naftovým) motorom s turbodúchadlom, ktorý sa predáva výlučne na trhoch mimo Severnej Ameriky. Chrysler Voyager a Grand Voyager obsadili 23 percent európskeho trhu s minivanmi.

 

Chrysler rozširuje predaj minivanov aj na trhy Stredného Východu, Južnej Ameriky a Tichomoria.

 

Po 10 rokoch sa stali minivany od Chryslera  najspoľahlivejším vozidlom spomedzi všetkých vozidiel pohybujúcich sa na cestách v USA.

 

1994
Chrysler zvyšuje bezpečnosť zavedením airbagu spolujazdca a dynamickou ochranou proti bočnému nárazu, ktoré boli po prvýkrát zavedené v minivanoch.

 

Spoločnosť vyrobila prvé minivany, ktoré spĺňali kalifornské požiadavky z roku 1997 na veľmi nízke emisie.

 

Chrysler zaviedol v minivanoch novú chladiacu náplň do klimatizácie s označením R134A, ktorá nepoškodzuje ozónovú vrstvu.

 

Dodge Caravan a Plymouth Voyager dostávajú nový športový podvozok.

 

Vylepšenia hnacej sústavy predstavujú nový 3,8 litrový zážihový (benzínový) motor a 3,3 litrový motor s alternatívnym pohonom na skvapalnený zemný plyn CNG (Compressed Natural Gas).

 

1995
Predaných päť miliónov minivanov.

 

31. marca 1995 bol v závode Eurostar v rakúskom Grazi vyrobený 100 000 automobil. Chrysler Voyager.

 

1996
Spoločnosť uviedla na trh minivany tretej generácie, ktoré mali dopredu posunutú kabínu (platforma „NS“) a viac ako tucet vylepšení, vrátane 16 palcových pneumatík zlepšujúcich jazdné vlastnosti, sedadiel so systémom Easy-Out Roller Seats®, nastaviteľných držiakov nápojov, detských sedačiek s nastaviteľným sklonom a tvarovaným sedákom, a dvojčinných zadných bubnových bŕzd, pričom všetky tieto prvky boli na minivanoch použité po prvýkrát.

 

Minivany Chrysler Town & Country, Dodge Grand Caravan a Plymouth Grand Voyager rozšírili svoje možnosti prepravy nákladov, keď po prvýkrát v USA zaviedli posuvné zadné dvere na strane vodiča a ako prvé boli schopné prepravovať náklady s rozmermi 1,2 x 2,4 metra bez nutnosti vybrať druhý a tretí rad sedadiel.

 

Na Severoamerickom medzinárodnom autosalóne v roku 1996 získali minivany Plymouth Voyager a Grand Voyager ocenenie “Automobil roka v Severnej Amerike.”

 

Dodge Caravan, ako prvý z kategórie minivanov, získal ocenenie „Automobil roka“ od časopisu Motor Trend.

 

Minivany Chrysler, Dodge a Plymouth dostali viaceré ocenenia, vrátane ceny „Ten Best“ (Desať najlepších automobilov) od časopisu Car and Driver (Vozidlo a vodič), ceny „All-Star“ od časopisu Automobile a „Automobil roka v Severnej Amerike“ od časopisu AutoWeek.

 

Na Severoamerickom medzinárodnom autosalóne Chrysler debutuje s koncepciou minivanu s elektrickým pohonom s názvom EPIC (Electric Powered Interurban Commuter Vehicle – Elektricky poháňané vozidlo na medzimestskú dopravu).

 

Nový 2,4 litrový štvorvalec s dvojitým vačkovým hriadeľom umiestneným v hlave valcov nahradil pôvodný 2,5 litrový motor.

 

1997
Predaných šesť miliónov minivanov.

 

Spoločnosť vyrába minivan EPIC s elektrickým pohonom na platforme „NS“ s vylepšenými olovenými akumulátormi. Minivan EPIC je výkonnejší ako TEVan a na jedno nabitie akumulátorov je schopný prejsť až 193 kilometrov. EPIC sa vyrába a predáva výlučne vládnym organizáciám a firmám.

 

Jedine minivany Chrysler sa dodávajú aj so zdokonaleným systémom reakcie na nehodu EARS (Enhanced Accident Response System), pričom systém na riadenie preklzu sa dodáva na objednávku.

 

Výroba minivanov sa rozširuje v medzinárodnom meradle a v rakúskom závode Eurostar v Grazi sa začínajú vyrábať prvé minivany s pravostranným riadením.

 

Predaj minivanu Chrysler Voyager s pravostranným riadením sa začína v marci, pričom vo Veľkej Británii sa za prvý mesiac predá viac ako 2000 vozidiel.

 

1998
Predaných sedem miliónov minivanov.


Spoločnosť oslavuje 15. výročie minivanov.

 

Chrysler uvedením minivanov Chrysler Town & Country Limited v roku 1999 priviedol luxusné minivany do nových výšok. Nové prvky predstavujú pochrómované disky kolies a kľučky dverí, strešný nosič batožiny vo farbe karosérie, okrídlený emblém na zadných dverách batožinového priestoru, zadné sedadlá so stredovou lakťovou opierkou, lepšie poťahy sedadiel, čalúnenie interiéru ako aj ovládacie prvky audiosystému umiestnené na volante.

 

Minivany od Chryslera sú prvé so systémom FFV (Flex Fuel Vehicle), ktorý je schopný spaľovať benzín aj etanol. Taktiež ako prvé vyrábali háčiky na uchytenie nákupných tašiek na zadných sedadlách.

 

Chrysler vybavil minivany EPIC s elektrickým pohonom výkonnejšími akumulátormi na báze NiMH.

 

1999
Predaných osem miliónov minivanov.

 

Minivany Chrysler a Dodge sú ako prvé vybavené prevodovkou typu Auto Stick a 17 palcovými pneumatikami zlepšujúcimi jazdné vlastnosti.

 

2000
Chrysler Voyager SE poháňaný 2,5 litrovým vznetovým motorom typu CRD (Common-Rail Diesel) s turbodúchadlom vytvoril nový svetový rekord v spotrebe paliva, keď na jedno natankovanie prešiel vzdialenosť 1724 km.

 

Minivany Chrysler sú ako prvé vybavené audiovizuálnym zábavným systémom so 6,4 palcovou obrazovkou LCD a bezdrôtovými slúchadlami.

 

Minivan s 3,8 litrovým motorom a pohonom všetkých štyroch kolies spĺňa požiadavky normy štátov severovýchodnej obchodnej zóny na nízke emisie výfukových plynov.

 

2001
Deväť miliónty minivan je vyrobený v rakúskom závode Eurostar v Grazi.

 

Spoločnosť uviedla na trh štvrtú generáciu minivanov (platforma „RS“), ktorú časopis Road & Track označil za „najinovatívnejšie vozidlo, ktoré za desaťročia vyšlo z Detroitu.“  Nová generácia minivanov dosahovala viacerých prvenstiev vrátane elektricky ovládaných zadných dverí batožinového priestoru, dvojitých elektricky ovládaných posuvných dverí, systému na zisťovanie prekážok pri otváraní a zatváraní elektricky ovládaných posuvných dverí, odnímateľnej stredovej konzoly s elektrickým ovládaním, pop-up organizéra batožinového priestoru, trojzónovej regulácie teploty a zadných delených sedadiel v pomere 50/50 so systémom Easy-Out Roller Seats.

 

Nový prebudovaný 3,8 litrový šesťvalcový motor poskytuje takmer o 38 kW väčší výkon ako motor predchádzajúcej generácie – minivany Chrysler sú prvé, ktoré ponúkajú motory s výkonom väčším ako 155 kW.

 

Časopis MotorWeek ocenil minivany Chrysler cenou „Najlepší minivan.“

 

Dodge Grand Caravan je najviac predávaný minivan v Kanade.

 

2002
Na trh boli uvedené modely e-minivanov určené pre nakupovanie cez internet.

 

2003
Predaných desať miliónov minivanov.


Spoločnosť oslavuje 20. výročie minivanov uvedením výročných modelov Chrysler a Dodge, ktoré znamenajú ďalší míľnik vo vývoji minivanov.


2004
Spoločnosť uviedla na trh model minivanu pre rok 2005, ktorý obsahuje viacero prvenstiev vrátane inovatívneho systému Stow ‘n Go® umožňujúceho pohodlne zmeniť verziu pre cestujúcich na verziu určenú na prepravu nákladu.

 

Štvrtá generácia minivanov dostáva nový dizajn exteriéru aj interiéru.

 

Pre zákazníkov v USA sa na objednávku dodáva aj minivan so zabudovaným satelitným rádiom SIRIUS.

 

Na objednávku sa dodávajú aj hlavové airbagy pre tretí rad sedadiel a systém klasifikácie cestujúcich OCS (Occupant Classification System).

 

Okrem mnohých iných noviniek a jedinečných vlastností sa minivany Chrysler začínajú dodávať aj so systémom Uconnect založenom na bezdrôtovej technológii Bluetooth.

 

Chrysler Grand Voyager sa začína predávať v Číne ako prvé vozidlo značky Chrysler.

 

2005
Predaných jedenásť miliónov minivanov.

 

Minivany Chrysler a Dodge pokračujú v získavaní ocenení, pričom získali viac ako 35 cien.

 

2006
Chrysler Voyager a Grand Voyager neustále patria medzi tri najlepšie predávané vozidlá spoločnosti mimo Severnej Ameriky.

 

Prehrávač DVD bol vylepšený tak, že je schopný prehrávať ľubovoľné CD alebo DVD, vrátane MP3, audio DVD, DVD-R a DVD-RW.

 

2007
Predaných dvanásť miliónov minivanov.

 

Spoločnosť uviedla na trh model minivanu pre rok 2008 – ide o minivan piatej generácie s dlhým rázvorom (platforma „RT“), ktorý okrem výraznej identity značiek Chrysler a Dodge poskytuje aj 35 nových alebo vylepšených prvkov oproti predchádzajúcej generácii.

 

Piata generácia minivanov zahŕňa niektoré novinky ako odnímateľnú dvojdielnu posuvnú prednú konzolu s napäťovou zásuvkou, držiak dáždnikov, dvojitý systém DVD umožňujúci súčasne prehrávať rôzne médiá, duálne konektory pre audio a video systémy, zásuvky so striedavým napätím 115 V a jednosmerným napätím 12 V umiestnené na strednom stĺpiku, prenosné signálne a bodové svietidlo LED alebo prenosné nabíjateľné signálne svietidlo LED, integrovanú detskú sedaciu podložku a na objednávku dodávaný vyhrievaný prvý a druhý rad sedadiel s látkovými alebo koženými poťahmi.

 

Koncept „rodinných obývačiek na kolesách“ sa dostal na novú úroveň, keď sa v minivanoch po prvýkrát použil systém sedadiel Swivel ‘n Go™.

 

Prvýkrát sa v minivanoch použili látkové poťahy sedadiel odpudzujúce nečistoty.

 

Prvý minivan v Severnej Amerike s automatickou šesťstupňovou prevodovkou.

 

Dodge Caravan je prvým vozidlom značky Dodge, ktoré sa vyrobilo a predalo v Číne.

 

2008
Spoločnosť oslavuje 25 rokov existencie minivanu, čo predstavuje štvrť storočia inovácií a vedúceho postavenia v segmente, ktorý vytvoril Chrysler.

 

Na trh sú uvedené jedinečné modely minivanov Chrysler a Dodge vytvorené k 25. výročiu, ktoré znamenajú ďalší míľnik vo vývoji minivanov.

 

Na modeli minivanu pre rok 2009 boli zavedené štyri nové prvky, vrátane systému na monitorovanie slepého uhla (Blind Spot Monitoring System), systému na monitorovanie križovania dráhy vzadu (Rear Cross Path System), predných svetlometov typu SmartBeam® a otočného monitora pre tretí rad sedadiel.

 

Minivany Chrysler a Dodge s novým 4 litrovým motorom optimalizovaným na nízku spotrebu paliva ponúkajú neprekonateľnú spotrebu paliva bez ujmy na výkone. Na diaľnici sú tieto vozidlá schopné prejsť až 10,6 km na 1 liter benzínu.

 

Dokumenty:

Krátka verzia tlačovej správy (Magicky_voz-minivan_ma_25_rokov.doc 152.5 kB)
Fakty a čísla (Fakty_a_cisla.doc 155.5 kB)

 

Linky:

Grand Voyager

 

 

20.11.2008

© 2005 - 2018 Mercedes-Benz Slovakia s.r.o.Autorské práva