Chrysler - 300C špeciálna supervýkonná verzia
300C špeciálna supervýkonná verzia

Chrysler pridáva do ponuky modelu 300C špeciálnu supervýkonnu verziu

  • O 25 percent väčší výkon - Chrysler 300C a motor HEMI® dostávajú nový impulz
  • 425 koní Chrysleru 300C SRT8 produkuje 6,1 litrový osemvalec HEMI®
  • Mimo severoamerické trhy bude k dispozícii od roku 2006 s produkciou v Grazi

Ďalších 85 koní výkonu pod kapotou tvoria novú éru spojenia Chrysleru 300C a legendárneho motoru V8 HEMI®. Na 75. Ženevskom autosalóne uviedla značka Chrysler na európske a ďalšie mimo americké trhy model Chrysler 300C SRT8 s výkonom plných 425 k.

Predbežné ciele, ktoré boli stanovené pre dynamiku Chrysleru 300C SRT8 boli nasledujúce: zrýchlenie 0- 100 km/h za približne 5 sekúnd, 0- 400 m za približne 13 s, šprint na 160 km/h a následné zastavení do 16 sekúnd. Najväčšia rýchlosť je elektronicky obmedzená na 274 km/h, čo je 170 míľ/h.

Motor

Atmosféricky plnený osemvalec 6,1 l s najväčším výkonom 425 k je motorom s najvyšším litrovým výkonom, aký kedy Chrysler ponúkol v sériovej produkcii. Krútiaci moment je pritom plných 570 N.m.

Napriek tomu, že pôvodný motor Chrysler HEMI vznikol v päťdesiatych rokoch a svoju slávu rozvíjal ešte v ďalších desaťročiach, súčasná verzia sa originálom značne inšpirovala - disponuje hemisférickými spaľovacími priestormi, ktoré sú zárukou spojenia výkonnosti a nízkej spotreby paliva.

Ako náhle sa Chrysler rozhodol vo svojej odnoži Street and Racig Team (SRT) vyvinúť výkonnejšiu verziu motoru HEMI, bolo jasné zotrvanie na tradíciách. I nový motor má teda napríklad oranžovo lakovaný blok motoru a veka ventilov.

Vo vývojovom stredisku SRT bola k zvýšeniu výkonu motoru Chrysleru 300C SRT8 zvolená cesta zvýšenia objemu motora, zväčšenie kompresného pomeru, prepracovanie nasávania a výfuku v hlavách valcov, rovnako ako aj zvýšenie otáčok motora.

Zväčšenie objemu motora bolo dosiahnuté vŕtaním zväčšeným o 3,5 mm. Tým sa zväčšil celkový objem ôsmich valcov z 5,7 na 6,1 l. Došlo i k zvýšeniu kompresného pomeru z 9,6:1 na 10,3:1.

"Dýchanie" motora bolo zdokonalené použitím nových hláv valcov s menšími odpormi prúdenia. U nového motoru pre Chrysler 300C SRT8 bolo zmenené sanie, rovnako ako aj výfuk z nerezovej ocele. Ventily s väčším priemerom a prepracovaný tvar sacieho potrubia umožnili účinnejšie plnenie spaľovacích priestorov. Zväčšený bol ako aj priemer sacích kanálov, rovnako aj rýchlosť prúdenia plniaceho vzduchu. Výfukové potrubie má väčší priemer ( 70 mm oproti 63,5 mm) a je zakončené pochromovanými koncovkami s priemerom 90 mm.

Vačky so športovým profilom boli vyvíjané tak, aby dokonale ladili s charakterom auta a umožnili dostať do spaľovacích priestorov viacej zápalnej zmesi. Vďaka tomu sa zvýšil nielen výkon motora, ale tiež jeho dosahované otáčky, čoho výsledkom bolo ďalšie zvýšenie výkonu. Technici SRT zaistili 15 percentné zvýšenie povolených otáčok, konkrétne z 5400 min -1 sa maximum posunulo až na 6200 min -1. Drieky sacích i výfukových ventilov sú duté, pričom tie výfukové sú pre lepšie termické vlastnosti plnené sodíkom.

Celková výkonnosť motoru 6,1 l HEMI bola posilnená i prerobením ďalších komponentov, medzi ktoré patrí spevnenie bloku motora so zväčšenými chladiacimi kanálmi, kovaná kľuková hriadeľ, zosilnené ojnice, plávajúce piestne čapy (chladené rozstrekovaným olejom) či modifikovaná olejová vaňa obmedzujúca penenie oleja.

Motor 6,1 l HEMI svoju silu predáva na cestu prostredníctvom päťstupňovej automatickej prevodovky A580 so špeciálne kalibrovaným manuálnym radením AutoStickR . Posilnený bol i kardan, rovnako tak aj diferenciál a polosi.

Jazda a ovládateľnosť

Chrysler 300C SRT8 sa vyznačuje mimoriadnymi jazdnými zážitkami v celom spektre dosahovaných rýchlostí a za všetkých mysliteľných podmienok.

Podvozok modelu Chrysler 300C SRT8 bol ďalej zdokonalený množstvom úprav. Jedná sa o tlmiče Bilstein, špeciálne naladené pružiny a silentbloky, rovnako ako aj stabilizátory so zväčšeným priemerom. Úpravy na podvozku zaistili i zníženie karosérie o 13 mm v porovnaní s pôvodným Chryslerom 300C. Pre charakter modelu Chrysler 300C SRT8 bol upravený i stabilizační systém ESP, ktorý nijak nepotlačuje vrodenú ovládateľnosť a športový charakter tohto automobilu.

Chrysler 300C SRT8 s cestou spájajú špeciálne kované 20-palcové hliníkové kolesá obuté do vysokovýkonných pneumatík Goodyear F1 s asymetrickým dezénom. Predné pneumatiky majú rozmer 245/45, zatiaľ čo zadné 255/45.

Brzdný výkon ide pri Chryslery 300C SRT8 ruku v ruke s výnimočnými hodnotami akcelerácie a ponúka mimoriadny výkon i pri niekoľkonásobnom brzdení z najvyšších rýchlosti. Brzdová sústava bola navrhovaná s cieľom stanoveným v spomalení medzi vysokovýkonnými sedanmi.

Všetky štyri kolesá disponujú výkonnými brzdovými strmeňmi Brembo, ktoré sú známou značkou v motoristickom športe. Ide o štvorpiestikové strmene s mimoriadnym výkonom. Vnútorne ventilované kotúče majú vpredu veľkosť 360 x 32 mm a vzadu 350 x 28 mm.

Design a doplnky

Vysokovýkonný charakter Chrysleru 300C SRT8 je náležite podporený i niekoľkými doplnkami vonkajšieho vzhľadu, ktoré tomuto automobilu dodávajú ešte výnimočnejší charakter ako v prípade sériových modelov.

Modifikovaná predná a zadná časť auta je prispôsobená pre zvýšenie celkovej aerodynamickej účinnosti. Špecialitou sú chladiace otvory na prednom nárazníku privádzajúce vzduch k brzdám. Ďalším charakteristickým prvkom je spojler na veku batožinového priestoru, ktorý má okrem optickej funkcie ešte jednu - zvyšuje prítlak vo vysokých rýchlostiach až o 39 percent bez zvýšenia odporu vzduchu.

Ďalšími rozpoznávacími prvky Chrysleru 300C SRT8 sú vo farbe karosérie prevedené detaily nárazníkov, maska chladiča (s efektným chromovaným rámčekom), rovnako ako aj zrkadlá a kľučky dverí. Samozrejmosťou je tiež unikátny nápis SRT na zadnej časti auta.

K dispozícii je dvojica farieb exteriéru: strieborná Bright Silver a čierna Brilliant Black. Interiér je ponúkaný v kombinácii svetlo a tmavo šedej farby.

Štandardnou výbavou interiéru Chrysleru 300C SRT8 sú vyhrievané predné sedadlá s pamäťou a špeciálnym čalúnením. Ďalšími doplnkami sú nastaviteľné pedále či kožou čalúnený volant, volič prevodovky a časti dverí. Výplne interiéru vrátane stredového panelu majú unikátny design. Rýchlomer očíslovaný do 274 km/h ( 170 míľ/h), otáčkomer a ukazatele teploty sú samozrejmosťou.

Bohatá výbava najvýkonnejšieho Chrysleru 300C obsahuje napríklad špičkový audio systém s CD meničom na šesť diskov, sedem reproduktorov Boston Accoustic a ovládaním na volante. V rámci značkového príslušenstva Mopar je k dispozícii moderná hands-free UConnect vybavená funkciou Bluetooth pre komunikáciu s mobilným telefónom. Systém je vybavený i funkciou hlasového ovládania, hovory sú sprostredkované pomocou reproduktorov audio systému.

Street and Racing Technology

Tým Street and Racing Technology, skrátene SRT, vyvíja v rámci skupiny Chrysler modely zamerané na výkon a vodičské vášne. SRT už vyvinulo sedem vozidiel, ktoré sa svojimi parametrami radia na úplné vrcholy svojich kategórií. Ide o Dodge Viper SRT10 kupé a roadster, Dodge SRT4, Dodge Ram SRT10, Dodge Ram SRT10 Quad Cab a Chrysler Crossfire SRT6 kupé a roadster.

Chrysler 300C SRT8 je pre severoamerické trhy vyrábaný v kanadskej továrne spoločnosti v meste Brampton v Ontariu. Výroba pre Európu sa rozbehne začiatkom roka 2006 v rakúskom Grazi v rámci spoločnosti Magna Steyr Manufacturing.

Technické údaje

CHRYSLER 300C Sedan SRT8 6.1L V8
MOTOR
Dostupnosť   štandard - 300C SRT8
Typ   zážihový V8 90°, vodou chladený
Objem [l (cm 3 )] 6,1 (6059)
Najvyšší výkon [kW(k)] [1/min] 318 kW (425 k) / 6200
Najväčší krútiaci moment / pri otáčkach [Nm] [1/min] 570 / 4800
Kompresný pomer   10,3:1
Vŕtanie x zdvih [mm] 103,0 x 90,9
Ventilový rozvod   OHV s jedným vačkovým hriadeľom
Ventily   16 ventilov s ôsmymi hydraulickými vymedzovačmi vôle
Palivový systém   sekvenčné viacbodové vstrekovanie
Konštrukcia   liatinový blok motora, hlavy valcov z hliníkovej zliatiny, hemisférické spaľovacie priestory
Najvyššie otáčky motora [1/min] 6200 (elektronicky obmedzené)
Doporučené palivo   bezolovnatý benzín, min. 92 oktánov
Čistenie výfukových plynov   2 trojcestné katalyzátory so štvoricou lambda sond
Emisná norma   Euro 4
PREVODOVÉ ÚSTROJENSTVO
Dostupnosť   štandard - 300C SRT8
Prevodovka   Päťstupňová automatická
Typ   W5A580
Popis   Adaptívna riadiaca jednotka, funkcie manuálneho radenia AutoStick® upravená pre použitie vo výkonnom modeli, elektronicky ovládaný menič prevodovky
Stupeň I.   3,59
Stupeň II.   2,19
Stupeň III.   1,41
Stupeň IV.   1,00
Stupeň V.   0,83
Spätný chod   3,17
Stály prevod   3,06
Celkový prevod 5. st.   2,54
KAROSÉRIA
Päťmiestny štvordverový sedan so samonosnou oceľovou karosériou. Vpredu pozdĺžne uložený motor poháňajúce zadné kolesá cez päťstupňovú automatickú prevodovku a na pomocnom ráme uchytený diferenciál.
PODVOZOK
Vpredu   športovo naladený, nezávisle zavesenie SLA s horným ramenom v tvare A, pozdĺžne a priečne rameno, plynové tlmiče umiestnené súosne s vinutými pružinami, skrútny stabilizátor
Vzadu   športovo naladený, päťprvkové nezávislé zavesenie s vinutými pružinami, plynové tlmiče, upravený skrútny stabilizátor
RIADENIE
Typ [mm] hrebeňové s hydraulickým posilňovačom
Prevod riadenia   16,1:1
Stopový priemer otáčania [m] 11,9
Počet otáčok medzi krajnými polohami   2,75
BRZDY VPREDU
Kotúče [mm] 360 x 32 vnútorne chladené
Strmene [mm] 44 mm , Brembo, štvorpiestikové s jednodielným hliníkovým strmeňom
Trecia plocha [cm 3 ] 2261
BRZDY VZADU
Kotúče [mm] 350 x 28
Strmene [mm] 32 mm Brembo, štvorpiestikové s jednodielným hliníkovým strmeňom
Trecia plocha [cm 3 ] 2036
ELEKTRONICKÉ SYSTÉMY
Štvorkanálové ABS   štandard
Protipreklzový systém   štandard
ESP a brzdový asistent BAS   štandard
Brzdový posilňovač   203 x 229 mm, podtlakový tandemový brzdový posilňovač
KOLESÁ A PNEUMATIKY - ŠTANDARD
Kolesá rozmer a materiál   20 x 9'', kovaný leštený hliník
Pneumatiky rozmer   245/45 R 20 vpredu, 255/45 R 20 vzadu
Výrobca a model   Goodyear F1 Supercar, letné pneumatiky
Otáčok za 1 km jazdy   452 predné, 447 zadné
KOLESÁ A PNEUMATIKY - NA PRIANIE
Kolesá rozmer a materiál   20 x 9'', kovaný leštený hliník
Pneumatiky rozmer   245/45 R 20 vpredu, 245/45 R 20 vzadu
Výrobca a model   Goodyear F1 RS-A, celoročné pneumatiky
Otáčok za 1 km jazdy   452 prední, 452 zadné
VONKAJŠIE ROZMERY
Celková dĺžka [mm] 4999
Celková šírka [mm] 1881
Celková výška [mm] 1471
Rázvor [mm] 3048
Rozchod vpredu [mm] 1600
Rozchod vzadu [mm] 1603
Svetlá výška [mm] 130
Čelná plocha [m 2 ] 2,32
Koeficient odporu vzduchu Cx   0,355
VNÚTORNÉ ROZMERY (vpredu / vzadu)
Výška [mm] 983 / 965
Priestor pre nohy [mm] 1061 / 1020
Šírka v oblasti ramien [mm] 1510 / 1466
Šírka v oblasti členkov [mm] 1420 / 1421
Priestor pre kolena [mm] - / 122
Dráha posunu sedadla [mm] vodiča 270 mm, spolujazdca 22O mm
Rozsah nastavenia sklonu [°] sedadla vodiča 70°, sedadla spolujazdca 69°
Objem priestoru vpredu [m 3 ] 1,58 / 1,44
ROZMERY - BATOŽINOVĚHO PRIESTORU
Základný objem [l] 504
Sklopené zadné sedadlá [l] 1602
HMOTNOSTI A OBJEMY
Pohotovostná hmotnosť [kg] 1888
Rozloženie hmotnosti [%] 55 % vpredu, 45 % vzadu
Objem palivovej nádrže [l] 72
Objem chladiacej kvapaliny [l] 13,25
Olejová náplň motora [l] 6,6
JAZDNÉ VÝKONY
Najvyššia rýchlosť [km/h] 274 (elektronicky obmedzená)

 

300C špeciálna supervýkonná verzia
300C špeciálna supervýkonná verzia
300C špeciálna supervýkonná verzia
300C špeciálna supervýkonná verzia
300C špeciálna supervýkonná verzia
300C špeciálna supervýkonná verzia

 

11.11.2005

© 2005 - 2018 Mercedes-Benz Slovakia s.r.o.Autorské práva